TIP 1: Vind de juiste zoekwoorden
Begin altijd met een zoekwoordonderzoek. Op deze manier kun je erachter komen op welke zoekwoorden er hoge zoekvolumes zitten en dus veel verkeer kunnen opleveren naar je website. Wees hierbij creatief en schrijf ook de synoniemen van je product of dienst op. Daarnaast kan er bij woorden met een hoog zoekvolume een hoge concurrentie aanwezig zijn. Dit noemen we short-tail zoekwoorden. Verkoop je bijvoorbeeld voetbalschoenen, dan zal de concurrentie hoog zijn op het zoekwoord 'voetbalschoenen'. Het is dan realistischer om specifieker te worden in de zoekwoorden. Heb je bijvoorbeeld fysieke winkels in Kampen, Zwolle en Genemuiden, dan kan het lonend zijn om een zoekterm te kiezen als 'voetbalschoenen kopen in Kampen'. Dit noemen we long-tail zoekwoorden. Op deze long-tail zoekwoorden zul je sneller hoge Google posities verkrijgen en dat zal uiteindelijk voor meer relevante bezoekers zorgen.
TIP 2: Zorg ervoor dat de zoekwoorden terug komen op je landingspagina's
Zodra je een primair zoekwoord gekozen hebt, zul je hiervoor een landingspagina moeten aanmaken. Deze landingspagina zal minimaal 350 woorden moeten bevatten waarin het zoekwoord regelmatig terug komt. Schrijf voor de bezoeker en niet voor Google. Dit betekent goed lopende teksten die qua opbouw en grammatica goed in elkaar zitten. Hou een zoekwoorddichtheid aan van rond de 2 tot 4 procent en maak gebruik van H1 en H2 koppen waarin het zoekwoord regelmatig terugkomt. Ook in de URL zal het zoekwoord terug moeten komen. Bij het voorbeeld van de voetbalschoenen zal dit er bijvoorbeeld als volgt uit moeten zien: www.voorbeeldsite.nl/voetbalschoenen-kopen-in-kampen.
TIP 3: Schrijf goede pagetitles en meta-descriptions
Met de pagetitles en meta-descriptions kun je aan Google en de bezoeker laten zien waar je pagina over gaat. De pagetitles en meta-descriptions zullen commercieel moeten worden geschreven. Ook zullen deze aan de SEO eisen moeten voldoen. Het zoekwoord zal duidelijk naar voren moeten komen. Daarnaast mag de pagetitle maximaal 68 karakters bevatten, terwijl de meta-description tussen de 130 en 156 karakters mag bevatten. Uiteindelijk zullen zowel de pagetitel, de meta-description en de URL in de Google resultaten te zien zijn. Een voorbeeld van hoe een goed ingesteld pagina wordt weergegeven is hieronder te zien:
SERP B&S Media voor webdesign kampen |